Реклама:

СИМУЛАТОР

Шах

(мрежови)
Играна:

пъти

Шах статистика от днес:

Общо 676 партии  Страница 1 от 113
ELO класация за деня:
  • 1

    temelko
    Повишение 439
    Точки: 1840

  • 2

    ginka_niko67
    Повишение 174
    Точки: 1840

  • 3

    petrovvv
    Повишение 168
    Точки: 1840

  • 4

    stef70
    Повишение 145
    Точки: 1840

Изпрати
Коментари:
Изпрати

ЧЕСТИТА 2024

ЧЕСТИТА 2022 /МНОГО ЗДРАВЕ И УСПЕХИ

От:
Lop Да, здравей извинявам се но се опитваме да пуснем апликация з ателефони и затова се бави. Ще я има не съм забравил

ВЕСЕЛО ПОСРЕЩАНЕ НА ПРАЗНИЦИТЕ

От:
Lop Здравей, еми 3Д версията ще я има след НГ. За ЕЛОто ще проверя и там какво става. Не знаех че и там трупат

https://www.youtube.com/watch?v=TG2JtdUEMJU

какво ви прави удоволствие да играете с програми-ПО СИЛНИ И ПО УМНИ ЛИ СТЕ ТОГАВА

Страница 1 от 1019

Шах - история и правила

История на шаха:

Шахът или известен още като Кралската игра, се е развил през вековете, разпространявайки се от Далечния изток, откъдето произхожда, през Средния Изток, чак до Европа. Най-ранната форма на шаха като игра, е измислена в Китай през 204-203 г.пр.хр. от Хан Ксин, военен лидер, като занимание за войската по време на един зимен лагер. Променяна е много през вековете, но съвременната форма на международния шах – още известна като Западен шах или ортодоксален шах остава непроменен през последните 400 години.

Правила за игра на шах:

Шахматната дъска се състои от 8х8 замрежени 64 еднакви квадрата. Условно цветът на 32 от тези квадратчета е бял, а на другите 32 — черен. Цветовете на полетата се редуват, като се изисква първото поле отляво на първия ред от страната на всеки играч да е черно. Всеки играч разполага в началото с 8 пешки, 2 топа, 2 коня, 2 офицера, 1 царица и 1 цар. Целта на играта е да се създаде такава ситуация, при която е пленен царят на противника. Това се нарича мат или матиране. За да се постигне това фигурите извършват движения по дъската, наречени ходове, съблюдавайки правилата за движение на фигурите. Първи на ход са винаги белите, а след тях черните. Когато фигура от един цвят може да се премести на дадено поле, но то е заето от противникова фигура, се извършва вземане. При това действие фигурата, която е била първоначално на полето се премахва от дъската, а другата се поставя на нейно място. Вземат се само фигури на противника.

Естество и цели на шахматната партия

Шахматната партия се играе между двама противници, които последователно местят фигури върху квадратна дъска, наречена "шахматна дъска". Състезателят с бели фигури започва играта. МАТ. Целта на всеки състезател е да даде "мат" на царя на противника си. Това означава, че противникът му е "под шах" и не може да "избяга" (премести) царя си на неатакувано поле. РЕМИ (равна партия) - ако позицията е такава, че никой състезател няма възможност да матира противника си (няма достатъчно фигури), партията е реми. Реми има и в следния случай: състезателят, който е на ход, не може да извърши никакъв възможен правилен ход, но не се намира "под шах". Тогава партията завършва с "пат". При трикратно повтаряне на позиция, при която един и същи състезател е на ход, партията е реми. Не е задължително да е последователно! Партията може да завърши реми по всяко време, ако противниците се договорят за това (единият предложи, а другият приеме).

Ходове в шаха

  • Офицерът може да се движи по всяко поле на диагонала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя му.

  • Топът може да се движи по всички полета по вертикала или хоризонтала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя му.


  • Царицата може да се движи по всички полета по вертикала, хоризонтала или диагонала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя й.

  • Царят - движи се на всяко съседно поле, което не е атакувано от една или повече фигури на противника. Фигурите на противника атакуват поле, дори ако самите тези фигури не могат да бъдат местени.

  • Рокада - това е ход на царя и един от топовете от същия цвят на същия хоризонтал, който се счита за един ход на царя и се изпълнява по следния начин: царят се премества от първоначалното си поле с две полета на страни към топа, след което топът се премества на полето, прескочено току-що от царя. Рокадата е въжможна само при следните условия:
    - никоя от фигурите участващи в рокадата, да не е местена преди това по време на партията; - не трябва да има фигури между царя и топа; -царят не трябва да бъде под шах, нито да преминава през полета, които са под атака на противникови фигури. Рокадата е невъзможна и когато тя ще постави царя под шах. - царят и топът трябва да са на един и същ хоризонтал.

  • Конят може да се движи до едно от полетата, разположени най-близо до полето на което стои, но не на същия хоризонтал, вертикал или диагонал. Движи се Г-образно.

  • Пешката може да се движи напред към незаетото поле на същия вертикал непосредствено пред нея, или: - при първия си ход, пешката като алтернатива на може да се придвижи напред с две полета по същия вертикал, при условие, че и двете са свободни, или - пешката може да се придвижва на поле, заето от фигура на противника, диагонално пред нея на съседния вертикал, като взема тази фигура. - Когато пешка достигне последния (осмия) хоризонтал на шахматната дъска, тя може да бъде заменена след избор на играча за някоя друга фигура. Обикновено се избира пешката да бъде заменена с царица (защото е най-силна), но в определени случаи се избира друга фигура.

  • Ан пасан Когато пешката се премести две полета напред и има противникова пешка на съседно поле до нейната крайна дестинация, тогава противниковата пешка може да вземе вашата и да се премести на полето зад крайната позиция на вашата, но единствено при следващия ход.

  • Бирен голф

    Използвайте стика и вкарайте топчето в дупката, като заобикаляте бирените бутилки.
  • Баскетболна тайфа

    За да уцелите движещите се кошове ще трябва да сте истински професионалист. Действайте светкавично и...
  • Шампионска лига 2007

    Играйте за един от двата най-добри отбора - Ливърпул или Милан.
  • Граф Гюнер

    Трябва да се предпазите от различните опасности. Преди стартиране на играта, преминава се през обучи...
  • Подводница

    Потопете вражеските подводници и кораби. Пускайте торпедо със "Spacebar" и управлявайте подводницата...
  • Пустинен огън

    Мисията ви е да елиминирате всички терористи, като управлявате професионално хеликоптера. Движете се...
  • Пиратски битки

    Поставяйте бомби, за да унищожите пиратския кораб в лабиринта. Внимавайте да не пострадате и вие.
  • Животинки

    Спасете колкото е възможно повече животни, като ги качите на спасителната лодка.
  • Красивата ферма

    Помогнете на овцата да напусне загражденията на фермата.