Реклама:

Шах

(мрежови)
играна:

6399174 пъти





Шах статистика от днес:

Общо 171 партии  стр. 1 от 29
ЕЛО класация за деня:
  • 1

    dambo
    повишение с 65
    точки: 1840

  • 2

    lyubo82
    повишение с 49
    точки: 1840

  • 3

    torbalan111
    повишение с 37
    точки: 1840

  • 4

    bo40123
    повишение с 36
    точки: 1840

коментари
Коментар:
Изпрати

ХЕКТОР Е ПРАВ!Часовникът не работи,много често времето на противникът ми е изтекло,часовникът зацикля и си продължава

срещу mlad6i може и да играете но всъщност играете срещу програма, да е жив и здрав и да се множат успехите му, амин

Браво на valmp!

Ела да играеш шах, не се занимавай с айпи технологии и неща по КАТ, които не са ти ясни!!

Спри да пишеш глупости умнико!Не си най-можещ и знаещ тук, че да си налагаш мнението и да издевателстваш с него над всички!

а това е поздрав за тези които ми пишат глупоси www.youtube.com/watch?v=7eCHGJBRy5Q

ЛОП виж ми играта с bizona след като му свърши времето тои остана активен поне още 15 сек след което вече изписа че му е свършило и преди ти писах за този проблем

ЛОП точно за това става въпросна потивника му свъшва нашето замра примерно на 20 сек след няколко хода ни изпише че нащо е свършило а са изминали 20 сек

Страница 1 от 461
Реклама:

Шах - история и правила

Шах - Шахматна история и правила


История на шаха:

Шахът или известен още като Кралската игра, се е развил през вековете, разпространявайки се от Далечния изток, откъдето произхожда, през Средния Изток, чак до Европа. Най-ранната форма на шаха като игра, е измислена в Китай през 204-203 г.пр.хр. от Хан Ксин, военен лидер, като занимание за войската по време на един зимен лагер. Променяна е много през вековете, но съвременната форма на международния шах – още известна като Западен шах или ортодоксален шах остава непроменен през последните 400 години.

Правила за игра на шах:

Шахматната дъска се състои от 8х8 замрежени 64 еднакви квадрата. Условно цветът на 32 от тези квадратчета е бял, а на другите 32 — черен. Цветовете на полетата се редуват, като се изисква първото поле отляво на първия ред от страната на всеки играч да е черно. Всеки играч разполага в началото с 8 пешки, 2 топа, 2 коня, 2 офицера, 1 царица и 1 цар. Целта на играта е да се създаде такава ситуация, при която е пленен царят на противника. Това се нарича мат или матиране. За да се постигне това фигурите извършват движения по дъската, наречени ходове, съблюдавайки правилата за движение на фигурите. Първи на ход са винаги белите, а след тях черните. Когато фигура от един цвят може да се премести на дадено поле, но то е заето от противникова фигура, се извършва вземане. При това действие фигурата, която е била първоначално на полето се премахва от дъската, а другата се поставя на нейно място. Вземат се само фигури на противника.

Естество и цели на шахматната партия

Шахматната партия се играе между двама противници, които последователно местят фигури върху квадратна дъска, наречена "шахматна дъска". Състезателят с бели фигури започва играта. МАТ. Целта на всеки състезател е да даде "мат" на царя на противника си. Това означава, че противникът му е "под шах" и не може да "избяга" (премести) царя си на неатакувано поле. РЕМИ (равна партия) - ако позицията е такава, че никой състезател няма възможност да матира противника си (няма достатъчно фигури), партията е реми. Реми има и в следния случай: състезателят, който е на ход, не може да извърши никакъв възможен правилен ход, но не се намира "под шах". Тогава партията завършва с "пат". При трикратно повтаряне на позиция, при която един и същи състезател е на ход, партията е реми. Не е задължително да е последователно! Партията може да завърши реми по всяко време, ако противниците се договорят за това (единият предложи, а другият приеме).

Ходове в шаха

  • Офицерът може да се движи по всяко поле на диагонала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя му.

  • Топът може да се движи по всички полета по вертикала или хоризонтала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя му.


  • Царицата може да се движи по всички полета по вертикала, хоризонтала или диагонала, на който стои, но не може да прескача фигури, разположени на пътя й.

  • Царят - движи се на всяко съседно поле, което не е атакувано от една или повече фигури на противника. Фигурите на противника атакуват поле, дори ако самите тези фигури не могат да бъдат местени.

  • Рокада - това е ход на царя и един от топовете от същия цвят на същия хоризонтал, който се счита за един ход на царя и се изпълнява по следния начин: царят се премества от първоначалното си поле с две полета на страни към топа, след което топът се премества на полето, прескочено току-що от царя. Рокадата е въжможна само при следните условия:
    - никоя от фигурите участващи в рокадата, да не е местена преди това по време на партията; - не трябва да има фигури между царя и топа; -царят не трябва да бъде под шах, нито да преминава през полета, които са под атака на противникови фигури. Рокадата е невъзможна и когато тя ще постави царя под шах. - царят и топът трябва да са на един и същ хоризонтал.

  • Конят може да се движи до едно от полетата, разположени най-близо до полето на което стои, но не на същия хоризонтал, вертикал или диагонал. Движи се Г-образно.

  • Пешката може да се движи напред към незаетото поле на същия вертикал непосредствено пред нея, или: - при първия си ход, пешката като алтернатива на може да се придвижи напред с две полета по същия вертикал, при условие, че и двете са свободни, или - пешката може да се придвижва на поле, заето от фигура на противника, диагонално пред нея на съседния вертикал, като взема тази фигура. - Когато пешка достигне последния (осмия) хоризонтал на шахматната дъска, тя може да бъде заменена след избор на играча за някоя друга фигура. Обикновено се избира пешката да бъде заменена с царица (защото е най-силна), но в определени случаи се избира друга фигура.

  • Ан пасан Когато пешката се премести две полета напред и има противникова пешка на съседно поле до нейната крайна дестинация, тогава противниковата пешка може да вземе вашата и да се премести на полето зад крайната позиция на вашата, но единствено при следващия ход.

  • Той вкара! 2

    Нападателят получава топката, а вие ще трябва да му помогнете да я вкара във вратата. Използвайте ми...
  • Футболна звезда

    Докажете, че сте бъдеща футболна звезда и вкарайте възможно най-много голове.
  • Световно по футбол 2010

    Изберете държава, за която да се състезавате и спечелете Световното по футбол за 2010 година на джаг...
  • Малки командоси

    Игра, в която трябва да попречиш на малките войници да стигнат замъка.
  • Военна служба

    Приберете останалите войници от полка си, като управлявате джипа със стрелките, за да може да ги тра...
  • Щурмовак

    По време на войната във Виетнам, сте получили мисия да разчистите всички острови от вражеските войни...
Реклама: